Svensk Kirurgi nr 3-23

146 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 3 • 2023 ISABELLE NODBY Karlstad isabelle.nodby@regionvarmland.se Mötesreferat Intensiva dagar När detta skrivs har den årliga konferensen för ST-läkare inom kirurgi, KIRUB-dagarna, precis avslutats i Karlstad. Det har varit en fantastisk konferens med intensiva dagar med allt från praktisk kärl-workshop, padelturnering och live-TAPP-operation, fylld av lärorika föreläsningar, engagerande diskussioner och värdefulla erfarenhetsutbyten. Utöver att dela kunskap och iakttagelser ordnades mycket uppskattade sociala aktiviteter på kvällarna i form av padelmatcher och bankett. Att planera och arrangera denna konferens med mina ST-läkarkollegor har känts som en ynnest, trots mycket jobb och långa möten utanför arbetstid. Vi är otroligt stolta över slutresultatet och blickar nu framåt mot nästa års KIRUB-dagar som kommer att hållas i Helsingborg 15–17 maj 2024. Temat för 2024 är Hållbar kirurgi och vi kommer att fokusera på hållbarhet ur ett miljömässigt, utbildningsmässigt och arbetslivsmässigt perspektiv. Det kommer att vara fullt av intressanta kirurgiska föreläsningar och workshops, mässa, tävlingar och sociala aktiviteter. Vi ses där! Solsäker start Som utlovat lyste solen klart i en av Sveriges solsäkraste städer när KIRUBdagarna 2023 drog i gång i Karlstad. Från onsdag lunch till fredag lunch var det fullspäckade dagar innehållande solinspirerade föreläsningar, workshops, tävlingar, padel och bubbel samt bankett. Femtiofyra taggade ST-läkare från Helsingborg i söder till Sunderbyn i norr var på plats. Äntligen skulle vi återigen få mötas, lära oss mycket matnyttigt och dela erfarenheter och bygga broar. Dagarnas inledningstalare Mikael Bergenheim, tidigare verksamhetschef i Karlstad och vetenskaplig sekreterare i Svensk Kirurgisk Förening (SKF), betonade att knyta kontakter och nätverka var bland det viktigaste med de här dagarna. Han föreläste sedan om “Den gula patienten”. Centralsjukhuset i Karlstad har behållit pankreaskirurgin trots att det är ett länsdelssjukhus. Vi fick lära oss att det finns fyra vanliga typer av pankreascystor, varav en del riskerar att utvecklas till pankreascancer. Det är en dyster prognos där kirurgi är den enda botande behandlingen, en behandling som enbart 20 procent av patienterna kan erbjudas. Den totala femårsöverlevnaden för adenocarcinom i pankreas är sex procent, med R0-resektion samt adjuvant cytostatika kan den siffran kanske förbättras till 25 procent. Operationsmetoderna Whipple, distal pankreasresektion samt total pankreatektomi används vid olika lokalisationer och utbredning och anpassas efter varje enskilt fall. Komplikationerna till all pankreaskirurgi, som man kan tänkas möta som jour och avdelningsansvarig med pankreasläckage och mindre blödning, ska tas på allvar då dessa KIRUB-dagar i soligt Karlstad Isabelle Nodby, ST-läkare i Karlstad och lokal ordförande för KIRUB-dagarna 2023, skriver här tillsammans med flera ST-kollegor i KIRUB om de späckade och soliga dagarna. Högt deltagarantal och skickliga, inbjudna föreläsare gjorde konferensen till en succé.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=