179 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 3 • 2023 Krönika sar ihjäl sig för att lämna och hämta på dagis. Och det är fortfarande inte populärt att påtala strukturella brister i ett sjunkande skepp som dagens vårdorganisation representerar, det kan leda till ekonomiska, schemamässiga eller sociala konsekvenser så att man sedan ångrar sig och inte vågar uttrycka sin åsikt framöver. Men det finns samtidigt de där fantastiska kollegorna som vågar utmana och bryta normerna. Som peppar och uppmuntrar dig när ingen annan hejar på Den känsliga vildväxande backsippan, pulsatilla vulgaris, är fridlyst och ska vårdas extra väl. dig. Som utstrålar värme och faktiskt bryr sig om dig och ditt mående på jobbet. Jag hade förmånen att träffa på en sådan kollega redan som medicinstudent och som senare gav mig mitt livs bästa råd för tre år sedan. Sådana kollegor växer inte alltid på träd. Med rätt klimat och transparens i sjukvården kommer fler och fler att kunna anamma denna sunda attityd och det kan vi bara tacka och buga för, det är bra såväl för alla kollegors som för alla patienters skull. Vårda varandra För vi ser vad som händer när vi tar hand om våra växter, de växer och skänker oss glädje. Tänk om vi kunde göra detsamma för våra medmänniskor och kollegor? Det är upp till oss alla att våga bryta de traumatiserande generationsnormerna. Och med det sagt önskar jag er alla en fantastisk sommar och en välförtjänad semester! Följ SvenskKirurgi på ditt Instagramkonto!