117 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 3 • 2023 Chefedaktören reflekterar Tack! Ordet är välanvänt men inte slitet. Fyra bokstäver som vi kan lägga så mycket känsla och tacksamhet i. Tack kommer från runsvenskans þakk och betyder då ”nåd” och ”välbehag”. Det är också rotbesläktat med ”tänka”. Ständig glädjekälla Med den här spalten, som blir min sista, vill jag rikta ett stort tack till alla jag fått arbeta med under mina nästan sex år som chefredaktör för tidningen. Det har varit roligt att få kontakt med alla skribenter som så flitigt och engagerat skrivit för tidningen – vilket otroligt arbete ni gjort och gör. Tack för att ni skriver. Stort tack också till er som läser tidningen och kommer med synpunkter, det hjälper till att göra tidningen bättre. Redaktionskommittén, med varierande sammansättning av redaktörer, har alltid varit full av idéer och entusiasm. Tack för alla intressanta möten. Styrelsearbetet har under de här åren letts av tre olika ordföranden och ledamöterna har också ändrats, gemensamt är att alla varit kloka, trevliga och fokuserade. Jag är imponerad av att det finns så många fina kollegor. Tack för att jag fått vara en del av det. Jag blev den första kvinnliga chefredaktören, tack valberedningskommittén för förtroendet. Och så Barbara. Tack känns för litet. Svensk Kirurgisk Förenings nav genom alla år och en ständig glädjekälla. Outtröttlig, problemlösande och med järnkoll på allt och alla. Vad hade vi gjort utan dig? Det har varit inspirerande att utveckla och utforma tidningen tillsammans med alla engagerade personer och att få driva olika undersökande artikelidéer om organisatoriska strukturer och annat viktigt. Likaså har det varit ett kul projekt att starta Svensk Kirurgis Instagramkonto för att ge förutsättningar att sprida kunskap om läget på alla våra kirurgkliniker till varandra. ser och fokusområden, från KIRUB-dagar i Karlstad via kolorektalkirurgi i Malmö till praktisk kirurgkurs i Davos. Örebro, som är värd för den kommande Kirurgveckan, presenterar sin omfattande kirurgiska och akademiska verksamhet och välkomnar alla till staden i augusti. Den nya utbildningsboken är klar och i enighet med önskemål från samtliga remissinstanser har kraven skärpts, framförallt de praktiska kraven. Materialet finns att se i sin helhet på SKF:s hemsida och artikelförfattarna uppmuntrar alla att gå in och läsa. Kloka kliniska val heter ett projekt som ska se över hur vi bäst fördelar våra begränsade resurser så att vi inte utför onödig och kostsam vård. Med fokus på kirurger beskriver artikelförfattaren bakgrund och pågående arbete. Vi fortsätter att fokusera på fortbildning och i en redovisning kan ni läsa om hur ni svarade på den enkät som föreningen skickade ut förra året. Det är tydligt att fortbildningen varit eftersatt under flera år och att det med mäklarord ”finns förbättringspotential”. Tacksamhet Att avsluta dagen med att tänka på tre saker man är tacksam över, stora som små, kan vara ett sätt att uppnå lycka. Och faktiskt känns det inte ganska bra att få tänka tillbaka på dagen på saker man är tacksam över. Det kan vara att hålla en kär hand i sin, att känna doften av nyutslagna syrener en försommarmorgon eller att ha färdigställt ett nummer av Svensk Kirurgi. Och visst blev det ett fint nummer! För som vanligt; när professionen får bestämma blir det bra. Jag önskar er trevlig läsning och en glad midsommar! Tack för mig! Gott och blandat I detta nummer kan ni läsa mötes- och kursreferat från skilda geografiska platANNA HÖÖK Stockholm anna.hook@capiostgoran.se