119 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 3 • 2023 Valberedningens förslag för Svensk Kirurgisk Förening Årsmöte 2023-08-23 Ordförande 2024–2027 Linus Axelsson, Karlskrona Omval Internationell sekreterare 2024–2026 Martin Almquist, Lund Omval Chefredaktör 2024–2026 Jonas Wallinder, Sundsvall Nyval Revisorer: • Ordinarie 2024 Jonas Bengtsson, Göteborg Omval • Ordinarie 2024 Elisabeth Abdon, Östersund Omval • Suppleant 2024 Linn Westin, Stockholm Omval • Suppleant 2024 Anne Cervin, Göteborg Omval Valberedningens sammansättning: Roger Olofsson Bagge, Göteborg (sammankallande), Jeanna Joneberg, Stockholm, Layla Mirzaei, Helsingborg. Föreningsnytt Svensk Kirurgisk Förenings fortbildningsstipendium Behörighet Fortbildningsstipendium kan sökas för kirurgisk fortbildning av läkare som är medlemmar i SKF. För behörighet krävs medlemskap i Svensk Kirurgisk Förening innevarande år. Fortbildningsanslag kan erhållas endast vid ett tillfälle. Villkor Fortbildningen ska genomföras inom en tidsperiod av ett år från beviljat anslag. I ansökan ska en fortbildningsplan, CV, intyg om accepterad fortbildningsvistelse från mottagande enhet samt en budget för resor och boende bifogas. Fortbildningsstipendiet kan sökas för klinisk fortbildning på kirurgisk enhet inom Sverige eller Norden. Bidrag Maximal möjlig utdelning är 50000 kronor. Erhållet stipendium är ämnat för rese- och boende- kostnader under fortbildningsvistelsen. Lönekostnaden förutsätts den klinik stå för vid vilken man har sin anställning. Ansökan Ansökningarna kommer att bedömas av SKF:s styrelse. Sista ansökningsdatum är 13 augusti. Ansökan mailas till kansliet@svenskkirurgi.se Förlängd ansökningstid till 13 augusti!