55 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 2 • 2024 Innehåll Ledaren Kirurgi till kirurgerna Linus Axelsson, Blekinge..................................................................................................57 Chefedaktören reflekterar Lära ut osäkerhet Jonas Wallinder, Sundsvall...............................................................................................59 Klinisk forskning Ny ordförande i Kommittén för Kirurgisk Forskning Torsten Olberts, Linköping...............................................................................................60 Akut kirurgi Fourniers gangrän Jörgen Rutegård, Umeå...................................................................................................62 Kurser Praktisk övning av avancerade tekniker vid bukväggsbråck Mikael Lindmark, Skellefteå.............................................................................................64 Kärlkirurgi Kärlkirurgiska mentorsprogrammet Malin Lindberg, Västerås och Rebecka Hultgren, Stockholm..........................................68 Barnkirurgi Fosterkirurgi Vladimir Gatzinsky, Göteborg..........................................................................................70 Övre gastrointestinal kirurgi Nordic HPB & NOLCA- konferensen i Lund Paulina Bereza-Carlson, Lund..........................................................................................74 Ny teknik Minimalinvasiv kolorektalkirurgi Peter Matthiessen, Örebro. .............................................................................................80 Klinisk forskning Kolorektalkirurgisk forskning i världsklass Pamela Buchwald, Malmö och Kalle Landerholm, Jönköping.........................................84 Reseberättelse Kirurgi för buksarkom på Royal Marsden Hospital Anders Thornell, Göteborg..............................................................................................88 Nya avhandlingar Val av metod och kirurgisk teknik vid bariatrisk kirurgi Suzanne Hedberg, Göteborg...........................................................................................92 Fertilitet vid inflammatorisk tarmsjukdom Emma Druvefors, Jönköpingv..........................................................................................94 Utbildning KIRUB-dagarna Isabelle Nodby, Karlstad och Sofia Dahlberg, Helsingborg..............................................98 Global kirurgi Skilda förutsättningar Jörgen Rutegård, Umeå................................................................................................100 Krönika I döda kirurgers sällskap Åke-Andrén Sandberg, Borrby......................................................................................104 Kolumnen När tärningen får bestämma Oskar Hemmingsson, Umeå.........................................................................................106 Svensk Kirurgi Organ för Svensk Kirurgisk Förening Ansvarig utgivare, chefredaktör Jonas Wallinder Sundsvall jonas.wallinder@svenskkirurgi.se Övriga redaktörer Vladimir Gatzinsky vladimir.gatzinsky@vgregion.se Per Hede per.hede@regionvarmland.se Hildur Thorarinsdottir hildur.t@gmail.com layout Lars Eriksson lars@larsart.se Annonser Lars Johansen Kir klin, KSS, 541 85 Skövde Tel 0500-43 10 00 lars.johansen@vgregion.se Tryck Elanders Sverige AB ISSN 0346-847X Manusstopp Nr Manusstopp Utgivning 3/2024 2 maj v 25 4/2024 23 augusti v 40 5/2024 26 september v 45 Svensk Kirurgisk Förenings kansli Box 738, 101 35 Stockholm Besöksadr: Klara Östra Kyrkogata 10 Tel 072-221 42 04 kansliet@svenskkirurgi.se www.svenskkirurgi.se Org nr 826001-3613 Omslagsbild från 123rf.com.