Svensk Kirurgi nr 5-24

236 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 5 • 2024 som direkt kan hänföras till vilken klinik man utbildades vid7. Vid prestigesjukhus i USA har man sett bättre resultat för patienter som är opererade av deras ST-läkare och nyutbildade kirurger jämfört med andra sjukhus som inte är lika populära8. Att stödja lärandemiljön som chef Vladi: Hur kan en chef på ett konkret sätt påverka lärandemiljön? Finns det några särskilda strategier? Pernilla: En chef kan påverka lärandemiljön genom att bygga in lärandet i den dagliga verksamheten och förmedla vad man lägger i förväntningen till vad som är en bra medarbetare. Det kan handla om att uppmuntra till kunskapsdelning, att ge återkommande feedback och att skapa strukturer för reflektion. Det är även viktigt att se till att basala saker som informationskällor och kanaler fungerar, uppmana till att prenumerera på relevanta tidskrifters nyhetsbrev och se till att alla vet hur till exempel litteratursökningar fungerar. Vid ett universitetssjukhus är till exempel forskning en av hörnstenarna i verksamheten och då behöver det finnas incitament och strukturer för detta, likaså innovation och teknikutveckling. En bra ledare lyckas stimulerar sina medarbetare att vidga sin komfortzon utan att hamna i farozonen, ett området som benämns zone of proximal development enligt Vygotskys modell för lärande9. Som ledare kan man prioritera schemaläggning av mötestillfällen för reflektion som journal clubs och morbiditet och mortalitetskonferenser, och involvera medarbetare på tvärs i teamen och professioner i gemensamma projekt för att sprida kunskap, lära av erfarenheter och skapa förändring. En stor amerikansk genomgång av ST-utbildande kliniker rekommenderar chefer att tidigt engagera ST-läkare i kvalitetsprojekt för att öka förståelsen för komplexiteten i sjukvården och stimulera reflektion som kan leda till framtida förbättringsprojekt som de själva identifierat10. Framtiden Vladi: Det är uppenbart att chefens har en central roll både när det gäller att hantera kollegors brister och att skapa en bra lärandemiljö. Hur ser ni på framtiden inom dessa områden? Kristine: Jag tror att vi kommer att se ett allt större fokus på just ledarskapet inom sjukvården. Kirurgi är ett tekniskt krävande område, men de mjukare faktorerna som arbetsmiljö, lärandekultur och ledarskap kommer att spela en allt större roll för verksamhetens framgång. Ingen vet till fullo vad morgondagens kirurger behöver besitta för förmågor, och därför behövs en diversifierad rekrytering samt fokus på lärande och utveckling för att kunna möte utmaningarna framöver på ett hållbart vis. Pernilla: Chefer har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för både individuell och kollektiv utveckling. Med rätt strategier kan även små förändringar göra stor skillnad. Jag hoppas att våra sessioner inspirerade fler att reflektera över dessa frågor. Vladi: Det är tydligt att klinikchefens ansvar går långt utöver den administrativa. Det kirurgiska ledarskapet är spännande och rymmer många facetter. Att hantera kollegors brister med empati och tydlighet, och samtidigt främja en god lärandemiljö, är avgörande för både personalens och patienternas välbefinnande.  Referenser: 1. Guerrasio, J., M.J. Garrity, and E.M. Aagaard, Learner deficits and academic outcomes of medical students, residents, fellows, and attending physicians referred to a remediation program, 2006-2012. Acad Med, 2014. 89(2): p. 352-8. 2. Regionalt-Övergripande-Nätverk-Region-Skåne. Rutin när ST-läkare riskerar att inte uppnå kompetenskrav. 2024; Available from: https:// vardgivare.skane.se/kompetens-utveckling/st/. 3. Guerrasio, J., Remediation of the Struggling Medical Learner. 2017: Association for Hospital Medical Education. 4. Frost, H. and K. Hagelsteen, Knivkontakt – mot en kirurgisk karriär. 2024: Peregrin Press, ISBN 9789153103868. 5. Irby, D.M. Improving Environments for Learning in the Health Professions. Proceedings of a conference. 6. Zao-Sanders, J.B.a.M., Making learning a part of everyday work. 2019, Harvard Business Review. 7. Nordquist, J., et al., The clinical learning environment. Med Teach, 2019. 41(4): p. 366-372. 8. Bansal, N., et al., Using Patient Outcomes to Evaluate General Surgery Residency Program Performance. JAMA Surg, 2016. 151(2): p. 111-9. 9. Cole, M.e.a.e. L.S. Vygotsky: Mind in society: the development of higher psychological processes. 1978. 10. Koh NJ, W.R., Newton RC, Kuhn CM, Co JPT, Weiss KB; on behalf of the CLER and E.C.a.t.C. Program., CLER National Report of Findings 2021. 2021, Accreditation Council for Graduate Medical Educatio. Kirurgveckan

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=