237 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 5 • 2024 Pelle Gustafson, Stockholm, pelle.gustafson@lof.se Hur utbildar vi kompetenta traumateam? Frågan ställdes under en programpunkt på årets Kirurgvecka i Karlstad. Här sammanfattar Pelle Gustafson, chefsläkare vid regionernas ömsesidiga försäkringsbolag (Löf), sin föreläsning. Reflektion viktig del av lärandet All utbildning av traumateam, såväl individer som team, måste bygga på vuxnas sätt att lära sig. Reflektionens betydelse för vuxenlärande är oomtvistad, något som gäller individer såväl som team. Kolb har beskrivit en så kallad lärcirkel, där reflektion över konkreta upplevelser genererar kunskap och visdom vilket kan användas i handling, som i sin tur ger nya konkreta upplevelser. Aktivt lärande anses idag kräva en trygg och positiv miljö, återkommande reflektioner, en blandning av teori och praktik samt utvecklande återkoppling. Inte bara tekniska färdigheter För att uppnå kompetenta och säkert arbetande traumateam krävs att teammedlemmarna besitter så kallade dubbla kompetenser. Detta innebär att de måste ha tillräckligt av både tekniska och icke-tekniska färdigheter, då dessa inte är sinsemellan utbytbara. De tekniska är till stor del professionsspecifika, medan de icke-tekniska handlar mer om hur vi människor är. Både tekniska och icke-tekniska färdigheter kan läras ut och tränas. Exempel på tekniska färdigheter är det som lärs ut under specialistutbildningar, ATLS, DSTC och motsvarande utbildningar. Exempel på icke-tekniska färdigheter är förmåga att kunna kommunicera säkert och effektivt, att kunna skaffa sig och behålla situationsmedvetenhet, att ha rätt sorts attityder, att både kunna leda team och arbeta i team, att inse sina begränsningar, att i olika situationer kunna fatta bra beslut och slutligen att ha tillgång till och följa standardiserade operativa procedurer, något som vanligen sammanfattas i begreppet Crew Resource Management (CRM). Kommunikation En öppen och inbjudande kommunikationsmiljö är en grundförutsättning för säker och effektiv kommunikation och fungerande teamarbete. Ordet kommunikation kan härledas ur det latinska ordet för gemensam, communis. Verbet kommunicera betyder alltså ”att göra gemensam”. Kommunikation kan definieras som överföring av information mellan två olika parter med syfte att skapa en gemensam uppfattning av en situation. Det finns flera olika sätt att kommunicera: talad komKirurgveckan
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=