239 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 5 • 2024 Kirurgveckan genom utbildning bygga kunskap, individuell och kollektiv. Detta ska ske i lugn och stressfri miljö. I det andra steget tränas färdigheter genom att övningar riktade mot det som behöver övas hålls och utvärderas. Här kan stressnivån varieras efter hur erfarna teammedlemmarna är. I tredje steget får teamen i verkligheten successivt och under stegrad svårighetsgrad tillämpa de färdigheter de tillägnat sig. I det fjärde och sista steget gäller att behålla de tekniska och icke-tekniska färdigheter teamen har skaffat sig. Utvärdering och reflektion är helt essentiella inslag för att säkra att de lärdomar som görs, både under utbildning, färdighetsträning och faktisk verksamhet, identifieras och tas omhand. Skickliga team kan fånga dessa lärdomar och omsätta dem i faktisk förbättring. Detta illustreras i figuren av pilarna. Fördjupning och litteratur På hemsidorna https://larmteamutbildning.se och https://ambulansteamutbildning.se finns fördjupningar och litteraturtips. Teamledaren fattar alla beslut Teamet arbetar här genom att få tydliga instruktioner om vad de ska göra, utföra dessa, rapportera till teamledaren, som ger nya instruktioner om vad som ska göras. Detta sätt att leda ett team kan väljas om teamledaren är osäker på teamets medlemmar och deras kompetenser. Alla medlemmar fattar beslut Teamet arbetar i stort sett självständigt och fattar beslut beroende på vad man finner eller bedömer, och utan att teamledaren har gett tillstånd eller ordinerat. Detta sätt att leda ett team kan väljas om teamledaren är säker på teamets medlemmar och deras kompetenser och inga nya individer finns med i teamet. Delar av teamet fattar beslut Teamet arbetar genom att vissa nyckelfunktioner i teamet får lov att fatta beslut och agera på dessa beslut. Detta sätt att leda ett team förutsätter att rutiner och procedurer är kända, och att teamledaren vet vad den andre ledaren går för och kan. 1 UTBILDNING ÖVNING TILLÄMPNING KOMPETENS • Konceptutbildningar • CRM • Akutrumsutbildning för alla i teamet - Hitta på akutrummet - Kunna all utrustning på akutrummet - Kunna sin roll vid lättare larm - Kunna sin roll vid alla typer av larm • Övningar - Varför? - När? - Var? - Vem? - Hur? - Vad? Deltagande i lättare larm - Mängdträning - Handledning Deltagande i alla typer av larm - Handledning - Uppföljning av larm Trygga larmteam som arbetar patientsäkert KUNSKAP FÄRDIGHETER ERFARENHET OMDÖME
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=