1 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Innehåll Ledaren Vart är vi på väg? Linus Axelsson, Karlskrona.............................................................................. 3 Redaktören reflekterar Landet runt Anna Höök, Stockholm................................................................................... 5 Föreningsnytt – SKF Ny ordförande – Linus Axelsson Linus Axelsson, Karlskrona.............................................................................. 6 Ny vetenskaplig sekreterare – Andreas Muth Andreas Muth, Göteborg................................................................................. 9 Ny representant i KKF – Karolin Isaksson Karolin Isaksson, Kristianstad.........................................................................10 Ny styrelseledamot – Helena Taflin Helena Taflin, Göteborg.................................................................................12 Ny utbildningssekreterare – Ann Kjellin Ann Kjellin, Stockholm..................................................................................14 Föreningsnytt – ATLS Nytt inom ATLS Sverige Thorarinn Gudmundsson, Kristianstad, Hayley Allen, West Sussex.....................16 Ny nationell kursledare för ATLS Poul Kongstad, Lund......................................................................................20 Bakjoursfallet del 1 Ett ovanligt vanligt fall Karl Kodeda, Göteborg/Varberg.......................................................................22 Nya studier Ändrar vaccin komplikationsrisken vid covid-19? Malin Sund, Umeå/Helsingfors.......................................................................24 Kan man mäta breredskap för planerad kirurgi? Malin Sund, Umeå/Helsingfors.......................................................................26 Reseberättelse Kirurg på Island Johanna Gudjonsdottir, Malmö.......................................................................30 Fortbildning Fortbildning Sverige runt H Bayadsi, A Burman, M Egenvall, F Lédel, J Park, P Persson...........................32 Personporträtt Världsmästerskap i Ironman Anna Höök, Stockholm..................................................................................38 Svenskt Bråckregister Svenskt Bråckregister 30 år Styrgruppen, E Nilsson, E Axman, H Holmberg. ...............................................42 Bakjoursfallet del 2 Svar på bakjoursfallet Karl Kodeda, Göteborg/Varberg.......................................................................46 In memoriam Till minne – Mattias Block Eva Angenete, Göteborg, Pär Myrelid, Linköping. .............................................50 Till minne – Lars Räf J Ahlberg, J Dalén, LO Hafström, F Hammarqvist, G Johansson C-E Leijonmarck.....52 Krönika Ska vi effektivisera lite? Ramia Stolt, Borås........................................................................................54 Aktuella KUB-kurser..................................................................................56 Svensk Kirurgi Organ för Svensk Kirurgisk Förening Ansvarig utgivare och redaktör Anna Höök Stockholm anna.hook@capiostgoran.se Övriga redaktörer Vladimir Gatzinsky vladimir.gatzinsky@vgregion.se Per Hede per.hede@regionvarmland.se Christina Jansson christina.jansson@regionjh.se Hildur Thorarinsdottir hildur.thorarinsdottir@skane.se Jonas Wallinder jonas.wallinder@rvn.se Redaktionssekreterare, layout Barbara Dürr barbara.durr@svenskkirurgi.se Annonser Lars Johansen Kir klin, KSS, 541 85 Skövde Tel 0500-43 10 00 lars.johansen@vgregion.se Tryck Elanders Sverige AB ISSN 0346-847X Manusstopp Nr Manusstopp Utgivning 2/2023 2 mars V 16 3/2023 3 maj V 25 4/2023 24 augusti V 40 Svensk Kirurgisk Förenings kansli Box 738, 101 35 Stockholm Besöksadr: Klara Östra Kyrkogata 10 Tel 072-221 42 04 kansliet@svenskkirurgi.se www.svenskkirurgi.se Org nr 826001-3613 Omslag: Island, foto Johanna Gudjonsdottir.