235 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 5 • 2023 Ledaren Kortsiktiga lösningar skapar långsiktiga problem LINUS AXELSSON Ordförande linus.axelsson@svenskkirurgi.se Regeringens budget börjar slå igenom i regionerna, föreningens ordförande reflekterar över riskerna med kortsiktigt sparande och de negativa effekter som det får för våra patienter och verksamheten som helthet. Höstbudgeten I regeringens budget fick sjukvården ett tillskott som inte motsvarade regionernas förväntningar. Pengar saknas, och för att visa handlingskraft ska synliga besparingsbeslut tas. Ett besparingsområde som alltför ofta återkommer är att spara in på resor samt ut- och fortbildning. Det är en dålig idé. Det är dåligt för att utan fortbildning får vi lägre kompetens, och utför daterad vård. Vi får inte del av nya rön, och vården blir mindre jämlik om vi inte möter varandra och mäter oss mot varandra. Alla vet detta. Men vi kanske inte måste fortbildas just nu, när det är sådan kris? Utbildningsbehovet tar inte paus Men att tänka så är en lika dålig idé, då det ger en ut- och fortbildningsskuld. Vår verksamhet måste ständigt fortgå, sjukvården kan inte ta paus. Sjukdomarna tar inte paus. Att skjuta saker på framtiden leder till att fler måste fortbildas vid ett senare tillfälle, med större frånvaro då. Utöver sämre kompetens fram till dess. Fortbildning bör ske regelbundet och vara fördelat mellan kollegorna på kliniken. Det är en del av produktion av god vård, en förutsättning. Påpeka gärna detta för era chefer på alla nivåer. ”Inte just nu” är ett argument som inte duger. Ett viktigt uppdrag för föreningen När vi har en hög kunskap är det också viktigt att föra den vidare. Svensk kirurgi är helt beroende av att vi utbildar och fortbildar varandra. En stor del av Svensk Kirurgisk Förenings verksamhet är att stödja och samordna kurser, från KUB kurser, BKT, ATLS till bakjourskurser. Men vi behöver er allas hjälp att genomföra dem. Vi är stolta över att det fungerar så bra som det gör, tacksamma mot alla som ställer upp och håller i kurser, men vi vill också gärna att fler tar ett ansvar och bidrar. Det är en investering i framtiden, men också i sin egen och i sitt teams kunskap.