68 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 2 • 2024 Malin Lindberg, Västerås och Rebecka Hultgren, Stockholm Vill du bli kärlkirurg? Det kärlkirurgiska Mentorsprogrammet Det är viktigt att hitta lämpliga kollegor att rekrytera till våra specialiteter. Ett sätt att erbjuda blivande kollegor en bredare förståelse för hur arbetet ser ut och vad som lockar är det mentorsprogram som Svensk förening för kärlkirurgi driver sedan några år. Rekrytera till en ung specialitet Under 2015 tog Carl Magnus Wahlgren, dåvarande ordförande i Svensk Kärlkirurgisk Förening (SSVS) och dess styrelse initiativet till att införa ett mentorsprogram för att skapa en ökad kunskap om den kärlkirurgiska specialiteten inom professionen och på sikt öka möjligheterna för att rekrytera yngre kollegor. Detta ansågs speciellt viktigt eftersom kärlkirurgi under denna period blev en egen bas-specialitet. Jan Holst, Malmö, då ST studierektor inom SSVS och Rebecka Hultgren, tidigare vetenskaplig sekreterare i SSVS, tillfrågades om de ville skapa och utveckla programmet. Karin Ludwigs deltog från SSVS styrelse. En ekonomisk bas skapades med hjälp av sponsorer. Ett första nätverk skapades och information om programmet spreds. Målgruppen var framför allt AT-läkare, läkare före AT och läkarstudenter under sista terminen. Under november 2015 utsågs en första grupp med adepter som matchades med mentorer på samma eller närliggande ort med försök till lämplig matchning av personer. Tolv adepter deltog, med varierande bakgrund och ålder, selekterade från en kohort med 28 sökande. Väl etablerat Programmet har sedan fortsatt årligen med avbrott för pandemin. SSVS har genomfört mentorsprogrammet för sex kullar med 12-18 yngre kollegor. Det är många kärlkirurger som deltagit som mentorer och handledare i hela landet, och flera kärlkirurgiska kliniker vittnar om programmets betydelse för rekrytering av blivande kollegor. Nya ledare har varit involverade genom åren, och nu leds programmet av Malin Lindberg, Fredrik Sellgren och Mattias Andersson. Mentorsprogrammet får generöst stöd av sponsorer som både bidrar med praktiskt stöd under träning med tex sutureringsmodeller och finansieriellt stöd utan motkrav som tex betalat adepternas resor till de två årliga möten som programmet håller i och även till Svenska kärlmötet. Hur fungerar programmet ? Programmet har sedan uppstart i princip haft samma uppbyggnad. Sökperioden är novemberdecember, antagningar i januari och uppstart i mars med möte för alla adepterna. Under första mötet träffas kursledarna, representanter från SSVS, alla adepter och några få mentorer om de kan delta. Det sker en praktisk introduktion vid första mentorsdagen där adepterna får öva på kärlanastomoser på anatomiska modeller och endovaskulär teknik på simulatorer. Dessutom ges en introduktion till kärlkirurgi, presentation av programmet och SSVS, historiskt perspektiv på kärlkirurgi, liksom en genomgång av kliniska fall. Programmet lämnar stora möjligheter till att skapa ett eget program eller schema för adeptmentorsparet. Enkla råd och basala Kärlkirurgi Historiska kärl-perspektiv ges av Mattias Andersson före start av suturövningar. EVAR simulator 1.0 under 2018, Jan Holst som studierektor längst till vänster.