19 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 1 • 2022 samordnare för gruppens arbete är Robert Bränström och Folke Hammarqvist, båda från KS. Jacob Freedman från DS är lokalt ansvarig för det vetenskapliga programmet. Truls Gråberg, också KS, är lokal- och logistikansvarig. Maria Melkemichel och Elin Karlson från Södertälje, Fanny Gränse Weström från SÖS, Camilla Runfors från Ersta, Frida Lédel och Salim Tamimi från Capio S:t Göran arbetar i grupperna som ordnar det vetenskapliga och sociala programmet samt ST-luncher. Bernadette Bäcklund kommer tillsammans med en grupp medicinska sekreterare att arbeta med sekreterarprogrammet. Sanna Johansson ingår i gruppen av sjuksköterskor som arrangerar det vårdvetenskapliga programmet. Bankett på Berns Programkommittén har haft flera möten, och snart är både programmet och salsfördelningen till största delen helt klart. Vi kommer tillsammans medTraveco som företräder industrin, att arbeta för att optimera interaktionen mellan deltagare och utställare i lokalerna och i viss mån även genomföra vissa specialarrangemang. Under Kirurgveckan kommer välkända återkommande evenemang att äga rum. Måndagens program avslutas med ett get-together på plats och på onsdagskvällen blir det bankett som planeras att hållas på Berns salonger centralt beläget i Stockholm. Garanterat ett måste! Tidigare under onsdagen går startskottet för Kirurgmilen och även kortare distanser utlovas. Detta är en bra uppladdning för banketten. Med vatten som blå tråd Kistamässan som på långt håll kännetecknas av den höga hotellbyggnaden ligger på cirka 15 minuters pendlingsavstånd från Stockholm, antingen med bil, tunnelbana eller pendeltåg. Det går även flygbuss från Arlanda. Självklart ska vi tänka på miljön och ta oss till Kirurgveckan på ett så miljömässigt skonsamt alternativ som möjligt. Kirurgveckan 2022 kommer även kännetecknas av andra miljöhänsyn, till exempel ett stort utbud av vegetariska måltider. Föreläsnings-och utställningslokalerna är snudd på optimala och kommer att integreras med platser för kaffe- och lunchpauser. Allt samlat under ett tak. Dessutom finns ju även Stockholm som stad, vilket inte behöver en närmre presentation. Med allt omgivande vatten kommer Stockholm till sin rätt, speciellt under sommartid. Fina möjligheter finns för delföreningarna att ordna program och middagar. Alla salar på Kistamässan kommer att döpas om till kända vattendrag som inramar Stockholm, så det blir enkelt att navigera. Kniven mot strupen Temat för veckan är ”Med kniven mot strupen”. Det finns flera orsaker till att organisationskommittén valt detta tema, men att arrangera Kirurgveckan känns betydligt mer positivt än så. Temat kan beskriva att allt inom vården går snabbare och att det inte alltid är vi själva som sätter agendan på förändringar som vi förväntas genomföra snabbt. Behoven i vården överskrider ofta, och speciellt nu, våra resurser och vi har ju genom åren blivit fenomenala på att anpassa oss och finna lösningar. Det har inte minst de senaste årens pandemi visat. För traumaföreningen kan temat vara ett uppslag för att beskriva det ökade våldet i samhället, och för endokrin- och esofaguskirurgin är man väl förtrogen att operera i halsregionen. Stärkande samarbete Återigen varmt välkomna till Kirurgveckan 2022! Vi behöver mer än någonsin tillfälle att mötas och vi hoppas att vårt och delföreningarnas Övre raden: Maria Melkemichel, Camilla Runfors, Truls Gråberg, Bernadette Bäcklund, Elin Karlson, Folke Hammarqvist. Nedre raden: Jacob Freedman, Sanna Johansson, Robert Bränström, Salim Tamimi, Frida Lédel och Fanny Gränse Weström.