111 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 3 • 2022 Andreas. Med sjukhus i ruiner och i samhällen där vatten, el och värme är bristvaror och infrastrukturen är förstörd, sjukvården underbemannad, maten gammal och dålig om den ens finns och bristen på mediciner och sjukvårdsutrustning stor, hamnar befolkningen snabbt i ett katastrofalt läge, ungefär som i Mariupol. Taktiken att bomba sjukhus systematiskt är ett allvarligt hot mot folkrätten och går helt emot den fjärde Genèvekonventionen. Genèvekonventionerna utgör en viktig del av internationell humanitär rätt. Ryssland som permanent medlem i FN:s säkerhetsråd har ett särskilt ansvar för att efterleva och stå upp för denna lagstiftning. ”Det är lätt att tappa hoppet om mänskligheten”, kommenterar Andreas den ryska krigstaktiken. Överfulla sjukhus Någon bristande moral märktes inte under besöket på de olika sjukvårdsinrättningarna, utan istället snarast ett slags ”jävlar anamma”. Det finns väldigt många sjukhusbyggnader i Ukraina efter Sovjettiden. I Kiev stod sjukhusen halvtomma då en stor del av befolkningen flytt och här vårdas endast undantagsvis ukrainska soldater eftersom de flesta befinner sig nära fronten. Det har framkommit uppgifter om beräkningar som visar att det sannolikt finns omkring 10–15000 svårt skadade ukrainska soldater i behov av vård i frontlinjen. I de centrala och västra delarna av Ukraina är sjukhusen, som i Kiev, halvtomma, men i de östra delarna är sjukhusen överfulla av unga, skadade soldater som inte kan skickas. Sannolikt är det en mer eller mindre apokalyptisk stämning i dessa områden kan man gissa sig till, om uppgifterna stämmer. ”Man ska ta all information, från både ryska och ukrainska källor, med en stor nypa salt”, påpekar Andreas. Det är vanligt med desinformation i krig. Hur länge sjukvården kan upprätthålla en basal fungerande vård är svårt att säkert utvärdera, i de västra delarna av landet kommer det sannolikt inte att vara några problem, men från de östra delarna finns lite information att tillgå och där beror situationen på krigsutvecklingen helt och hållet. Spöklik huvudstad I Kiev var det folktomt och spöklikt, en del restauranger och butiker var öppna och mattransporterna till livsmedelsaffärer fungerade än så länge. Många Kiev-invånare har flytt och här blir det återigen tydligt att de med bättre ekonomiska förutsättningar och kontakter lyckas fly i större utsträckning. ”Så är det i alla konflikter, det blir en selektion av vilka som kan fly”, menar Andreas. Centrala Kiev stod helt orört, inga bomber har släppts häröver. Anledningen är att enligt rysk mytologi finns ursprunget till Ryssland här och Putin kan helt enkelt inte bomba ett område med så många kyrkor och andra byggnader med historisk och mytologisk betydelse. Kontrasterna till de hårt drabbade förorterna var dock slående. Där var nästan alla hus bombade, brända och förstörda, vägarna likaså. Det var som att åka från Stockholms innerstad med sina vackra byggnader och komma rätt ut i ett brutalt bombat krigsområde i en nära förort som Huvudsta eller Enskede, overkligt. ”Jag har varit i många krigszoner, men den tydliga identifikationen gjorde att det grep tag i mig mycket hårdare, det var en väldigt stark känsla”, säger Andreas. Behovsstyrd hjälp Under uppdraget i Ukraina besökte han en lokal ukrainsk biståndsorganisation som försöker fördela sjukvårdsutrustning och mediciner Krigskirurgi Förort till Kiev där fredliga bostadsområden sönderbombats till oigenkännlighet.