101 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 3 • 2022 Redaktören reflekterar Redo för sommar? ANNA HÖÖK Stockholm anna.hook@capiostgoran.se Har du TBE-vaccinerat dig, bokat resan, lagt i båten och tagit fram semesterkläderna? Det är mycket att förbereda om man ska få en trevlig och vilsam ledighet. Ju mer du ordnat i förväg desto bättre kan du slappna av och njuta av allt du planerat och fixat när semestern sedan kommer. Att vara förberedd, eller att ha en god beredskap, är viktigt på många fronter, inte bara inför semestern. Alltid redo Om man letar i synonymordboken ser man att uttrycket ”att vara redo” har många synonymer; det är samma som att vara färdig, rustad, fixad, på sin vakt, alert, pigg, vital, i skick, i ordning, besluten, snar, rask, kvick, tjänstvillig och beredd för att nämna några. Scouternas ”alltid redo” har hängt med i många år och blivit ett begrepp. Nyligen har scouterna haft en kampanj med titeln ”inte redo” och en bild på ett illa uppsatt tält. De förtydligar under bilden av den misslyckade tältresningen att ”vara redo är ingenting du är, utan någonting du blir”. Det är alltså ett ständigt pågående arbete och man kan således aldrig bli färdig eftersom förhållandena kontinuerligt förändras. När du förberett dig för en sak, behöver du se till att bli förberedd för nästa. Detta gäller inte minst i tider av kris. Den som är väl förberedd klarar sig bättre än den som saknar kunskap och beredskap. Krig och beredskap I detta nummer av tidningen får vi rapport från ett land i krig, Jemen, där författaren arbetat under svåra förhållanden och samtidigt hjälpt till att utbilda, rusta och förbereda kirurgkollegor för framtiden. En svår uppgift som underlättas av att en professionell organisation (Läkare utan gränser, i det här fallet) backar upp med stöd på olika sätt. Den svenska beredskapen inför olika katastrofscenarion kritiseras av flera, bland annat av en av EU:s medicinska experter som också är kirurg och professor i katastrofmedicin och traumatologi. I en intervju påtalar han att just-in-time-modellen är ett dåligt sätt att förbereda sig inför svåra situationer. Bra är däremot återkommande mindre övningar för oplanerade situationer, det gör oss både praktiskt och mentalt förberedda. Fortbildning Ett annat sätt att göra sig redo för kommande (medicinska) situationer är att skaffa sig uppdaterad kunskap, att fortbilda sig. Det ger kompetens och säkerhet i att fatta korrekta och snabba beslut i olika fall och optimerar behandling och handläggande av patienten. En liten delseger, i projektet som Läkarförbundet drivit för bättre fortbildning för läkare i Sverige, är att riksdagen nu fattat beslut om att regeringen ska utreda kravställning av fortbildning för vårdpersonal. Det skriver LF:s ordförande om i Kolumnen och hoppas att det kan leda till ett bättre fortbildningsläge för svenska läkare. En väg att tillägna sig ny, värdefull kunskap är forskning. Två nydisputerade kollegor berättar om sitt forskningsarbete och vi får också läsa om en ny spännande studie för att bättre kunna skräddarsy den enskilda patientens cancerbehandling. Ny maktstruktur För att forskningsresultat ska komma patienterna till gagn skrivs sedan vårdprogram gällande bästa handläggning. På nationell nivå sker det nu framför allt inom det som kallas Nationella Programområden, NPO. Hur denna organisation vuxit till en ny maktstruktur i vården och hur arbetet och tillsättningar sker genomlyses av ordföranden för svenska kärlkirurgiska föreningen. Att rätt specialitet med rätt kompetens finns på rätt plats är centralt, konstaterar hon. Som vanligt gäller: när professionen får bestämma blir det bra. Jag önskar er en trevlig läsning och en riktigt god sommar! Vi ses på Kirurgveckan!