290 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 6 • 2022 Nätverksbildare Som hyllning till den förste kirurgen i världen att bilda ett endokrinkirurgiskt nätverk, först via sektionen för endokrin kirurgi inom Nordisk Kirurgisk förening 1972 och därefter aktiv i bildandet av den internationella endokrinkirurgiska föreningen (IAES) 1979, hålls varje år en Per-Ola Granberg-föreläsning under Kirurgveckan. Föreläsningen skall hållas av en internationell gästföreläsare, och årets utvalda föreläsare var professor Els J. M. Nieveen van Dijkum. Med sin erfarenhet från Nederländerna såväl som Sverige, kunde the friendly surgeons få lyssna på och diskutera ämnet för föreläsningen Minimal invasive surgery for treatment of small bowel neuroendocrine neoplasm, modererat av Lo Hallin, Lund och Fredrik Karlsson, Stockholm. Föreläsarpresentation Els J. M. Nieveen van Dijkum (E. N v D) är professor vid Amsterdams Universitet UMC och verksam som endokrinkirurg inom onkologisk kirurgi på The Netherlands Cancer Center Amsterdam, ett ENETS Center of excellence. Hennes forskningsfokus spänner mellan neuroendokrina gastrointestinala tumörer inom tunntarm, pankreas, binjurar och tyreoidea, och hon har ett brett internationellt samarbete inom dessa områden. Laparoskopi kontroversiellt Ämnet som avhandlades är kontroversiellt inom den endokrinkirurgiska världen, där öppen kirurgi för neuroendokrina tumörer i tunntarm länge varit standard. Anledningen är framMinimalinvasiv kirurgi för neuroendokrina tunntarmstumörer Referat Kirurgveckan Öppen kirurgi har länge varit standard för neuro- endokrina tumörer i tunntarmen. Detta ifrågasattes vid P-O Granberg-föreläsningen på Endokrinkirurgföreningens program under Kirurgveckan av gästföreläsare professor Els Nieveen van Dijkum från Nederländerna. Karin Lind från Stockholm refererar. KARIN LIND Stockholm karin.u.lind@regionstockholm.se Endokrinföreningens ordförande Maria Annerbo och föreläsare professor Els Nieveen van Dijkum, Amsterdam.