300 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 6 • 2022 Föreningsnytt Historik År 1992 godkändes stadgarna till Svensk Förening för Kärlkirurgi med David Bergquist som första ordförande. Kärlklubben, som gruppering hette före 1992, var ett mer informellt nätverk av kärlkirurgiskt aktiva kirurger i Sverige. Det finns en mycket fin sammanfattning på SSVS hemsida som summerar de första 25 åren inom SSVS, och Swedvasc första 30 år, med fina foton och historier. Spana in www.ssvs.nu Milstolpar Några särskilda milstolpar utöver föreningens grundande måste nämnas. En stor händelse för föreningen var tillblivelsen av den formella grenspecialiteten 2008, men framför allt vår basspecialitet som godkändes 2014. Under samma tidsperiod utvecklades också vårt svenska kärlregister, Swedvasc, till stora delar med samma aktörer som inom SSVS. Snabb utveckling Utvecklingen inom den kärlkirurgiska specialiteten har gått mycket snabbt. Betydelsefulla innovationer inom medicin är heparin och statiSvensk Förening för Kärlkirurgi fyller 30 år! ner. Den ökade förståelsen av plack och plackrupturer har också ändrat behandlingsstrategierna. Sedan har den endovaskulära teknikutvecklingen för exempelvis benischemibehandling samt EVAR och TEVAR varit närmast revolutionerande. Ser vi några tydliga ändringar i patientmaterialet? Man kan notera att kärlkirurgins tidigare bread and butter, de öppna benartäringreppen, till stor del växlats in i den endovaskulära behandlingsfåran. Vissa diagnosgrupper har vuxit inom vårt härad. Vi noterar en ökande andel med patienter med thorakal aortasjukdom (både aneurysm och dissektioner) som numera behandlas och sköts inom kärlkirurgi, och då alltid multidisciplinärt. Det har under samma period setts en tydlig nedgång i andelen patienter som opereras för asymtomatiska karotisstenoser, parallellt med en mycket mer skyndsam handläggning av symtomgivande karotisstenoser. Det är en tydlig skillnad mot 90-talets behandlingstider. En av kärlkirurgins stora förändringar märks på de kraftigt kortade vårdtiderna under de senaste decennierna. Från rutinmässiga vårdtider på två veckor efter bukaorta- och beningrepp till endovaskulär behandling i dagvård, eller med mycket korta vårdtider. Svensk Förening för Kärlkirurgi, SSVS, jubilerar i år. Mycket har hänt under de trettio år som föreningen funnits. Kärlkirurgerna Rebecka Hultgren, Nuno Dias, Malin Lindberg, Anneli Linné, Gustaf Tegler, Andreas Öjersjö, Anna Hilbertson, Kevin Mani, Henrik Djerf och Jonas Wallinder skriver här om dåtid, nutid och framtid. SSVS första logga ritad av Thomas Mätsch, den nyare ritades av dåvarande ordförande Anders Wanhainen 2011.