301 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 6 • 2022 Föreningsnytt Samarbete Vi har haft många framsynta, innovativa och begåvade kollegor som förstått och förmått leda vår specialitet på rätt väg. De förstod att den endovaskulära tekniken skulle införlivas i vår behandlingsarsenal. De insåg fördelar med screening av AAA och startade det. Akademiskt och kliniskt samarbete med kollegor runtom i världen, framför allt i Europa och USA, var självklart. Många svenska kärlkirurger har fått sin bästa kärlkirurgiska volym och träning inom amerikansk kärlkirurgisk sjukvård på 1970–1980-talet. Kunskaper som de sedan använt för att utbilda oss andra hemma i Sverige. De insåg också vikten av att arbeta med traumakirurgiska tekniker och med god kunskap om koagulation, och knöt ofta samman akademisk kompetens med stor klinisk verksamhet. NPO Den senaste femårsperioden har präglats av genomgripande förändringar inom svensk sjukvård som haft direkt effekt inom vår specialitet. Den snabba utvecklingen av Sveriges Kommuner och Regioners position och utveckling av Nationella Programområden (NPO) har ändrat spelplanen och minskat vår förenings inflytande i den kärlkirurgiska sjukvården nationellt. Ordförande Carl Wahlgren och SSVS styrelse lyckades, i dialog med NPO, få en kärlkirurgisk suppleantpost inom vårt NPO, med Birgitta Sigvant under 2018, vilket varit utomordentligt viktigt för våra patienter. Piggare och mer krävande Vi har en åldrande befolkning med stigande medelålder i alla behandlingsgrupper idag, men trots detta inte alltid en mer sjuklig kärlpopulation. En ökande andel av våra åldrade patienter tillhör numera en piggare, vitalare grupp med krav på information, mobilkontakter, mailadress till sin doktor och mindre tillgänglighet för inbokade sjukbesök på grund av utlandsresor och aktiviteter. Här ställs det, och kommer att ställas, ökade krav på oss inom svensk kirurgi att harmonisera vår verksamhet med de nya kraven från patienter och samhället i stort. Även om vi idag kan uppfatta att kärlföreningen har hittat sin plats inom svensk sjukvård, inom svensk kirurgi och det internationella kärlkirurgiska samfundet, så vet vi att det krävs stora insatser från kärlkirurgiska kollegor och företrädare för att vidmakthålla och utveckla vår roll som företrädare av den bästa möjliga sjukvården för de kärlsjuka patienterna. Styrelsen för SSVS. På bilden saknas Kevin Mani.