311 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 6 • 2022 Krönika av illvilja, utan snarare att det alltid tas för givet att läkarna ska reda sig själva och stå emot svårigheter på egen hand. Ohållbar arbetsmiljö Nyligen presenterades ett utlåtande från European Junior Doctors Association. Med över 300 000 medlemmar har man kraft i sitt uttalande. Det handlade om den ohållbara arbetsmiljön för yngre läkare i Europa, där man inte längre kan ansvara för patientsäkerheten eller sina kollegors hälsa. Organisationen kräver omedelbar åtgärd från EU. Redan före 2020 kämpade man mot en alltmer underfinansierad sjukvård. Det blev knappast bättre av en pandemi och ett omotiverat krig i Europa. Överallt höjs nu rösterna, en efter en, mot de orimliga kraven som läkarkåren ställs inför, parallellt med bristande stöd från kollegor och övriga. Samhället förväntar sig att läkarna ska vara stålmänniskor som ska lösa alla problem och inte visa sig svaga. Lyckas man inte med det, då raseras hela den ståtliga självbilden som man påtvingats att bära och man beskylls genast för att tillhöra generationen ”överkänsliga” eller ”bortskämda” läkare, inte minst av seniora kollegor. Ett liv utanför jobbet Alla dessa pensionerade experter var dock överens om att attitydförändringen hos den kirurgiska kåren, där man värdesätter ett liv utanför jobbet, var en viktig faktor för att kunna möta livets motgångar. De skandinaviska länderna har ett försprång i den omställningen, mycket tack vare vårt genusarbete och något bättre arbetsvillkor. Tack och lov har de nedvärderande överhetstankarna, som fanns hos många kirurger förr i tiden, nu nästan blivit ett minne blott. Bra både för patienternas skull och för alla medarbetare runtomkring. Vi kan tyvärr inte påverka den ekonomiska bilden eller världssäkerhetsbilden, men vi kan definitivt påverka den arbetskultur vi vill verka i. Det är upp till oss att agera som den toleranta, stöttande och respekterande generation kirurger som helt utrotar de enstaka destruktiva krafterna som än idag saboterar för duktiga yngre kirurger. Vi må vara kirurger men vi är också människor och det är okej att visa sig känslig eller svag! Sådant är livet. Läkaren som superhjälte utan svagheter och känslor finns inte.