9 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Återinvald Jag har suttit i styrelsen för Svensk Kirurgisk Förening tidigare, under åren 2019–2021. Det är hedrande att få förtroendet att företräda medlemmarna och arbetet i styrelsen under de åren var både roligt och utmanande. När min period avslutades 2021 trodde jag nog att mitt arbete i styrelsen därmed var avslutat, men Föreningsnytt möjligheten att få bli vetenskaplig sekreterare var alltför lockande för att säga nej. Alltid uppdaterad vecka Som nybliven vetenskaplig sekreterare i vår förening tar jag över efter Mikael Bergenheim. Det är stora skor att fylla, Mikael har gjort ett fantastiskt arbete med Kirurgveckan under en svår tid. Pandemin har inneburit en inställd vecka i Luleå, en helt digital i Göteborg och under 2022 en återgång till en förhoppningsvis mer normal situation med Kirurgveckan i Stockholm. Kirurgveckan fyller en viktig roll för svensk kirurgi som en plats för fortbildning, debattforum och som mötesplats för alla som är engagerade för att utveckla kirurgin. Det är vi tillsammans som skapar detta. Kirurgveckan måste vara aktuell och som mångårig besökare av Kirurgveckan ser jag nu fram emot att få bidra till att förvalta och förhoppningsvis förbättra veckan. Forskande tonårsfarsa Jag är 48 år och verksam som kirurg på Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) där jag genom åren varit sektionen för endokrin- och sarkomkirurgi trogen. Förutom det kliniska arbetet har det blivit en del forskning där jag haft förmånen att få arbeta med många olika endokrinkirurgiska frågor, även om jag alltid haft ett fokus på binjuretumörer. Jag har också fått arbeta med verksamhetsfrågor och var under sju år chef och ledare för sektionen. Privat är jag en gift tonårsfarsa som försöker prioritera tiden rätt. Ledig tid tillbringas företrädesvis på Bohuskusten, helst på Nordkoster. Ny vetenskaplig sekreterare – Andreas Muth En tung post i styrelsen är posten som vetenskaplig sekreterare, ny på den positionen är Andreas Muth, endokrinkirurg i Göteborg. Han har suttit i styrelsen tidigare och återinträder nu. Här berättar han lite om sig och sitt uppdrag.