14 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Föreningsnytt Utbildning nära hjärtat Som nytillträdd utbildningssekreterare tar jag mig an uppdraget med stor ödmjukhet. Imponerad över vad min föregångare Gabriella Jansson Palmer hunnit med ska jag försöka fortsätta på den inslagna vägen med hjälp av utbildningskommittén där många erfarna medarbetare finns kvar. Utbildningsfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Har arbetat med detta inom flera olika fält sen början på 20-talet. Simulatorcentrum För tjugo år sen var jag med och startade Simulatorcentrum på Huddinge Universitetssjukhus. Fokus har varit både patientsäkerhet, teamsamarbete och färdighetsträning, såväl kursverksamhet och träning som pedagogisk forskning. Centrum för Avancerad Simulering och Träning (CAMST) som vi nu heter, är ackrediterat både av American College of Surgeons och Network for Accredited Skills Centres in Europe (NASCE) inom UEMS. Kursverksamheten riktar sig till studenter, ST-läkare och övrig personal. Vi började tidigt ge kurser inom bland annat laparoskopisk simulering och har sedan 2018 en återkomNy utbildningssekreterare – Ann Kjellin Utbildning är en central fråga för Svensk Kirurgisk Förening som anordnar i princip samtliga ST-kurser för ST-läkare i kirurgi i Sverige. Till den viktiga positionen som utbildningssekreterare valdes vid senaste årsmötet Ann Kjellin, barn- och allmänkirurg på KS. Här skriver hon om sitt ut- och fortbildningsengagemang och brinnande intresse för skog och natur.