19 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Permanenta kompromisser oroar Under pandemin fick, som tidigare nämnts, vissa kompromisser göras för att utbildningen skulle kunna ske. Vissa ATLS-utbildare är nu oroliga för att dessa, tillfälliga, förändringar nu ska blir permanentade. Det skulle då innebära att det stora, mycket välkomna, pedagogiska skiftet som nyligen gjordes skulle gå om intet. Vi vet exempelvis att kurserna i USA ofta anordnas i kortare format, simuleringarna får mindre utrymme och anordnas utan patient, sköterska eller docka, och detta tycker vi från svenskt håll hotar utbildningskvaliteten avsevärt. Vi har inte samma begränsningar på våra kurser i Sverige men vi använder i nuläget simuleringsdockor på kursen som en följd av pandemianpassningar, en diskussion pågår om huruvida de ursprungliga, interaktiva och uppskattade scenarioskådespelarna ska tas tillbaka i stället för dockorna. Det är på många sätt ironiskt att vi har kunnat lämna en tvådimensionell, rutinmässig inlärning och drillning för en mycket mer levande, autentisk och fängslande – men nu som en konsekvens av pandemin så riskerar vi att kastas tillbaka till det tvådimensionella. Vi har välkomna förändringar på plats, nu är det avgörande att vi fortsätter utvärdera våra resultat och beslut i enlighet med bästa tillgängliga pedagogiska praxis – tillsammans med återkoppling från studenterna. Ny ATLS-manual Nu när den internationella ATLSgemenskapen börjar mötas fysiskt igen, så står den 11:e versionen av ATLS-manualen högst på agendan. Det är sannolikt så att några kliniska förändringar kan förväntas i den, i enlighet med de senaste årens trend och utveckling. ATLS Sverige var tidiga med att etablera de integrerade scenariobaserade diskussionerna och färdighetsträningen, en mer utspridd anpassning av dessa pedagogiska genombrott kan förväntas inom andra fakulteter i Europa och övriga delar av världen. Även om flera av de nu i Sverige etablerade nyheterna diskuterades och omfamnades internationellt i framtagandet av 10:e manualen, så blev de inte etablerade världen över på grund av oro kring krav på fler fakultetsmedlemmar per kurs och skepticism hos instruktörer. Sverige var modiga i att de tidigt omfamnade och anpassade de nya metoderna. Det har krävt hårt arbete från instruktörernas sida, vilket visar på nivån av hängivenhet och engagemang inom vår ATLSgemenskap. Framtiden och tidsbrist Som så ofta inom många områden av medicinsk utbildning efter examen, så konstaterar vi att vi har ont om tid och utmaningarna framöver tornar upp sig – det är ju sällan vi blickar över lugna vatten i horisonten. Men, nu när Thorarinn axlar Martins arv som National Director Utrustning för simuleringsträning på Practicum i Lund. Föreningsnytt – ATLS efter fem års nära samarbete, så tar Martin samtidigt över efter Hayley som National Educator och Sofi sitter kvar som National Coordinator – så verkar ATLS Sverige vara i de bästa av händer. Även om namnen på posterna ändras, så kommer det fortsatta stödet för och engagemanget för ATLS-programmet i Sverige att fortsätta vara starkt. Den lilla grupp dedikerade instruktörer som har varit avgörande för utvecklingen av ATLS Sverige till sitt nuvarande format, kommer fortsatt att arbeta i nära samarbete för att värna och främja det här vitala programmet över hela landet. Referenser 1. https://en.wikipedia.org/wiki/James_K._ Styner 2. För ATLS Sverige, www.atls.se.