5 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Redaktören reflekterar Landet runt ANNA HÖÖK Stockholm anna.hook@capiostgoran.se Nyårslöften Det nya året är här, dagarna blir längre och ljusare och våra föresatser inför 2023 har fortfarande inte grumlats. Jag vet inte hur många av er som avger nyårslöften, själv brukar jag vara lite försiktig av den anledningen att de oftast är för svåra att hålla. Men idén är inte så tokig, att känna att man ”startar om” med goda intentioner. Den möjligheten finns egentligen alltid, att ändra något som vi inte tycker är tillräckligt bra, men ett avslut och en ny början kalendermässigt kan göra det tydligare för oss som behöver det. Enligt en undersökning från SIFO är det vanligaste nyårslöftet bland kvinnor att börja äta hälsosammare, medan det bland männen är att börja träna. Andra löften på topplistan är att stressa mindre, dra ned på alkohol, sluta med nikotin samt att ägna mer tid åt familj och vänner. Övertidsberget Om alla våra patienter följde dessa topplistelöften inför kirurgi skulle vi få färre komplikationer, det kan man nog räkna med. Men om alla kirurger följde de sistnämnda, att ägna mer tid åt familj och vänner, skulle vi få en ännu svårare bemanningsituation i Sverige. Läkarnas övertidsberg har vuxit under många år. Under 2022 arbetade mer än 1300 läkare över tillåtna 200 timmars övertid. Högsta noteringen fick en läkare i Västerbotten som jobbade hela 1139 timmar utöver ordinarie arbetstid. Det är mer än ett halvårs extra heltidsarbete. Att vi behövs i vår verksamhet är förstås bra, men när det får konsekvenser som att vi tvingas avstå från nödvändig fort- och utbildning och kanske arbetar och stressar mer än vad som är nyttigt – då behöver vi dra i bromsen. Fortbildning landet runt I detta nummer tar vi tempen på fortbildningsklimatet på några geografiskt, akademiskt och organisatoriskt olika sjukhus. Ett antal kollegor har svarat på frågor om hur det ser ut med fortbildning på just deras sjukhus. Det är också Svensk Kirurgisk Förenings fortsatta tema för det nya året. Vi fortsätter att fokusera på en av föreningens hjärtefrågor, med tillägget ”landet runt” för att försöka belysa eventuella skillnader och samtidigt se vad vi kan lära av varandra. Som den nya ordföranden upplyste oss om vid det senaste styrelsemötet; det står inskrivet i våra stadgar att vi ska ägna oss åt fort- och utbildning. Auskultation Att åka utomlands för att tillskansa sig kunskap är ett etablerat koncept. En av ST-läkarna i kirurgi åkte under hösten till Island för kärlrandning och skriver i tidningen om hur det var. SKF har i år ett fortbildningsstipendium som du kan söka för just auskultation på annan klinik inom Sverige eller Norden, passa på att söka! Det är en ny styrelse i år och de nya ledamöterna presenterar sig här, både yrkesmässigt och privat. Vi får även en inblick i hur en av våra kollegors fritid ser ut med ett heltidsarbete (drygt!) som kirurg och världsmästerskap i IronMan. Imponerande kan man kanske sammanfatta. Nyheter Det händer många andra saker också, en alldeles färsk studie visar att covidvaccin förebygger komplikationer efter kirurgi, viktig information till de patienter som inte vaccinerat sig och behöver operation. ATLS har ny organisation och de styrande går igenom historik och framtidsplaner i två artiklar. Några av våra omtyckta och uppskattade kollegor har lämnat oss och vi påminns om hur skört och ändligt livet är. Vår krönikör avslutar med en reflektion kring algoritmer och beräkningar som kan göras för olika verksamheter, men när administratörer utan klinisk förankring försöker sig på detta för sjukvården är det dömt att misslyckas. Återigen avslutar jag med ”låt professionen få styra”. Det blir bäst så. Trevlig läsning!