6 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 1 • 2023 Ny presentation Som nybliven ordförande i Svensk Kirurgisk Föreningen har redaktören önskat en ny personlig presentation. Jag tolkar det som att hon inte riktigt var tillfreds med den föregående när jag blev ledamot i styrelsen. Jag får helt enkelt göra ett nytt försök. Nära marinbasen Till vardags arbetar jag som kolorektalkirurg på Blekingesjukhuset, och bor i Karlskrona i Blekinge. Karlskrona må vara ett avlägset hörn av Sverige, utspritt på ett antal öar i skärgården, men är nu återigen lite i hetluften med krigsmullret i öst. Sveriges marinbas ligger här, och en av de få kvarvarande flygflottiljerna några få mil bort i Kallinge. Men trots detta, fortfarande ett avlägset och ganska glesbefolkat hörn av landet med 20 mil till närmsta regionsjukhus. En plats jag knappt kände till under min uppväxt utanför Stockholm och Lund. Från Kanada till Karlskrona Som ung medicinare var det inte hit jag siktade, jag siktade mer mot forskNy ordförande, Linus Axelsson Föreningsnytt Den tyngsta posten i Svensk Kirurgisk Förening är förstås ordförandeposten. Nyvald på denna position är Linus Axelsson, kolorektalkirurg i Blekinge. Han är inte någon novis i sammanhanget, utan har suttit med i styrelsen som länsrepresentant och varit med i styrelsearbetet på andra sätt under lång tid. Här skriver han om sig och sitt nya uppdrag.