Svensk Kirurgi nr 2-23

93 SVENSK KIRURGI • VOLYM 81 • NR 2 • 2023 naturlig del i arbetsuppgifterna på ett universitetssjukhus, för att hålla sig uppdaterade och för att bidra till hög nivå på studenternas kunskap. Trots att undervisningen gavs på engelska språket fanns nästan inga internationella studenter, i princip samtliga studenter var från Hong Kong. Några få randande ST-läkare, färdiga kirurger och blivande Övre Gastro-kirurger kom från Singapore. En skillnad i den kliniska vardagen var att nyblivna kirurger och framför allt ST-läkare skötte det vardagliga arbetet på avdelningen och konsulterade en mer senior kirurg vid behov. Alla medverkade vid storronden på fredagarna. Dock följde varje opererande kirurg självklart sina egna opererade patienter tillsamammans med avdelningsansvarig ST-läkare eller yngre kirurg. Något regelbundet “vattenhål” och informellt möte liknande vår svenska “fika” för social interaktion eller diskussion förelåg inte under arbetsdagen. Man tog dock en gemensam frukost på fredagar efter storronden som inkluderade te och nudelsoppa eller så kallad congee i personalmatsalen. Ibland var det arbetslunch på endoskopicentrum. Kunskapskrav Samtliga opererande kirurger hade hög kompetens även inom endoskopisk intervention med olika fokus, var och en inom sitt område. Det förelåg en stark sammanhållning och god gemenskap där alla hjälpte varandra inom teamen, både gällande klinik, forskning och undervisning. En liten detalj som jag tyckte stack ut var att de ofta adresserade studenterna med meningen: ”Detta måste du kunna på examinationsdagen”. Att poängtera att det var för att kunna bli en bra läkare med hög professionell kunskapsnivå var naturligtvis självklart, men inget de betonade med samma emfas. En annan detalj var att den kliniska läraren vid gruppundervisning även i mindre grupper alltid lät frågan vandra till nästa person. Ingen handuppräckning behövdes, personen som satt näst på tur, var den som svarade på nästa fråga. Detta var ett mycket effektivt sätt att låta alla i gruppen komma till tals lika mycket. En vanlig reflektion när man jämför utländska och svenska studenter är att de svenska är mer tränade i praktiska moment som att sätta KAD, v-sond och suturera och vågar ta för sig mycket mer i kliniken. De blir tryggare i en klinisk kontext. Detta ska vi värna om. I Hong Kong var det inte lika naturligt för kliniska lärare eller för patienterna att låta studenter oavsett yrkesbana inom sjukvården träna praktiskt tillsammans med en handledare på riktiga patienter. Feedback Vi behöver också öva på att våga ge ännu mer konstruktiv feedback till våra studenter, dock inte i det offentliga rummet eller tillsammans med patienten. Patientperspektivet är viktigt, liksom att efterfråga feedback från både patienter, kurskamrater (peer learning) och de kliniska lärarna/ handledarna. Studenter kommer säkert att bli mer vana vid denna sorts feedback, när EPA-modellen (Entrustable Professional Activities) blir en naturlig del i lärandet på läkarprogrammet. Fritid Hade jag någon fritid då? Självklart! Hong Kong Philharmonic Orchestra är riktigt bra, och vägg i vägg i samma byggnad nere i Cultural Centre med utsikt över till Hong Kongsidan och Victoria Peak kan man gå på balett Traumasimulering på Prince of Wales Hospital. Reseberättelse

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=