34 SVENSK KIRURGI • VOLYM 82 • NR 1 • 2024 Årets utbildningsinsats 2024 Priset delas ut till en person, grupp, klinik eller organisation som föregående år gjort en betydande insats för utbildning av blivande kirurger. Denna insats kan vara till exempel utformningen av ST-program, anordnande av lokala eller nationella kurser, goda handledarinsatser eller liknande. Prissumman är 10 000 kr. Ansökan görs på en A4-sida. Det är fritt fram att antingen nominera eller ansöka själv om att få priset. En nominerad person måste vara informerad. Sänd din ansökan eller nominering via e-post till SKFs kansli. Utbildningskommittén kommer att utse vinnaren. Priset delas ut under Kirurgveckan 2024 i Karlstad. En skriftlig rapport ska inkomma inom ett år för publicering i Svensk Kirurgi. Ansökan skickas senast 15 maj till kansliet@svenskkirurgi.se Helena Taflin Vik ordförande utbildningskommittén Pris för Bästa kirurgiska avhandling Svensk Kirurgisk Förening utser varje år ett pris för bästa kirurgiska avhandling. Vinnaren utses genom ett samarbete mellan Kommittén för Kirurgisk Forskning och delföreningarna. Prissumman är 10000 kr. Sökande ska vara medlem i Svensk Kirurgisk Förening innevarande år. Alla som skrivit en kirurgisk avhandling under 2023 uppmanas skicka in den i elektronisk form till ordförande i sin delförening senast den 31 mars. Endokrin erik.nordenstrom@skane.se Kolorektal conny.wallon@regionostergotland.se SFÖAK martin.jeremiasen@med.lu.se Bröstkirurgi lotta.wadsten@gmail.com SIKT mattias@laparoskopi.nu Kärl rebecka.hultgren@regionstockholm.se SFAT per.loftas@regionostergotland.se Prisutdelning sker under 2024 års Kirurgvecka i Karlstad.