Svensk Kirurgi nr 1-22

15 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 1 • 2022 Vårdskulden tiken. Vårdgarantin infördes 1992 och statliga extraresurser har tillförts i olika omgångar sedan 1987. Tillfälliga lättnader har åstadkommits, men grundproblemet kvarstår och har nu förvärrats av coronapandemin. Det finns olika förklaringar till att problemet, trots dessa insatser, kvarstår. Det är vanligt att man ser vårdkön/väntelistan som själva problemet och inte ser till hela den komplexa bild som skapar köproblematiken. Det är inte kön som ska åtgärdas, utan alla de bakomliggande problem som skapar kösituationen. Tillgänglighet till vård – en viktig kvalitetsaspekt Problemet med dålig tillgänglighet är, förutom de patientrelaterade lidanden som kan uppstå, att patienterna inte får den vård de har rätt till, att det ofta finns ett paradoxalt inslag av onödig vård som tränger undan evidensbaserad relevant vård, att resurser slösas och att transparensen i vårdprocesserna blir dålig. Institute of Medicine anger sex kriterier (STEEEP) för att bedöma vårdkvalitet3. En god vård ska vara: säker (safe), ges i rätt tid (timely), verkningsfull (effective), effektiv (efficient), jämlik (equitable) och patientcentrerad (patient-centered). Tillgänglighet till vård är en viktig kvalitetsaspekt som påverkar alla de övriga kvalitetsaspekterna. Långa väntetider för att få vård är inte en säker vård, är naturligtvis ingen (verkningsfull) behandling, innebär resursslöseri, skapar ofta en ojämlik vård och är definitivt inte patientcentrerad. Tillgång/avsaknad av vård påverkar således alla dessa kvalitetsaspekter och är därför ett lackmustest på vården som helhet. Påståenden som ibland ses som ”Svensk sjukvård håller en hög kvalitet, men har problem med väntetider” är således missvisande. En mer rättvisande beskrivning är att svensk sjukvård har kvalitetsproblem som bland annat beror på dålig tillgänglighet. Systemtänkande krävs Man kan se på operationsköer ur fyra synvinklar4 där den första relaterar till den systematiska processen som krävs för att genomföra operationer och den andra rör de strukturella förutsättningarna för processens framgångsrika genomförande. I en kösituation är det vanligen processerna och strukturen som är de delar som man vanligen först försöker förbättra och här finns ett antal strategier, till exempel Lean och Six Sigma som visat sig kunna förbättra tillgängligheten5. Den tredje aspekten rör insikten om betydelsen/innebörden (system of meaning) om orsakerna och konsekvenserna av väntelistor. Hur uppstår Endokrinkirurgiska kliniken på KS lyckades med dedikerad strategi eliminera operationskön. Direkt operationsplanering var lösningen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=