Svensk Kirurgi nr 1-22

17 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 1 • 2022 Vårdskulden erbjuden en ny kontakt och eventuell operationstid längre fram. Det visade sig att mer än en tredjedel av patienterna på den ursprungliga väntelistan aldrig blev aktuella för operation och efter något år behövdes ingen väntelista, utan med samma process fick färdigutredda patienter en operationstid till den kirurg som patienten träffat. När all endokrinkirurgi i Stockholm koncentrerades till Karolinska Solna fanns där också en ganska lång väntelista som hanterades på motsvarande sätt och kunde avvecklas inom något år och ersättas med en konsekutiv operationsplanering. Sedan införandet av en direkt operationsplanering för mer än 25 år sedan, har kliniken inte haft långvariga problem med uppdämda operationsbehov. Bryt den onda cirkeln – vårdplanera direkt! Det vanligaste sättet att planera operationer är att patienten först prioriteras av kirurgen, till exempel i kategorierna: 0 förtur, enkel förtur eller dubbel förtur, och därefter uppsätts på väntelista. Patienter med högst prioritet opereras först, övriga får vänta till dess ett utrymme uppstår. Denna process kan lätt bygga långa väntelistor där de med lägst prioritet kan få vänta länge på sin tur. Ett alternativt förfarande, och som vi använde inom endokrinkirurgin, är att operera patienterna i den tidsmässiga ordning som operationsbehov uppstår; first come – first serve. Med den vanligt förekommande prioriteringsstrategin med väntelista skapas lätt situationen first come – never served eftersom de nedprioriterade hela tiden får högre prioriterade framför sig i kön. Det finns flera skäl till att väntelistor kan undvikas genom en direkt vårdplanering: patienten har ett aktuellt vårdbehov och är färdigutredd för ingreppet, patienten och kirurgen känner varandra och är överens om operationsdagen. Erfarenhetsmässigt uppstår med denna process mycket få sena strykningar. Processen kan ytterligare stramas upp genom klinikgemensamma och evidensbaserade operationsindikationer, enligt ovan. Likartade erfarenheter som våra finns rapporterade9. Sammanfattningsvis är vårdköer ett gissel såväl för patienterna som drabbas av lång väntan som för kliniken som har att hantera den komplexa operationsprocessen. Långa väntelistor skapar ofta en ond cirkel av tilltagande frustration, ökad administration och ännu mer komplexa processer. I fall där väntelistorna är relativt stabilt långa, kan ett systematiskt förbättringsarbete förbättra tillgängligheten – och i bästa fall göra väntelistor obsoleta.  Referenser 1. Kenis P. Waiting lists in Dutch health care. An analysis from an organizational theoretical perspective. J. Health Org Manag 2005; 20:294-308. 2. Newton JN o.a. Waiting list dynamics and the impact of earmarked funding. BMJ 1996; 311:783-5. 3. Institute of Medicine. Crossing the quality chasm: a new health care system for the 21st century. Report 2001. 4. Foote JL, o.a. Towards a systemic understanding of a hospital waiting list. J Health Org Manag 2004; 18:140-54. 5. Mason SE, o.a. The use of Lean and Six Sigma methodologies in surgery – a systematic review. Anestesiology Clinics. 2015; 33:713-30. 6. Gustafsson UO, o.a. Adherence to Enhanced Recovery after Surgery protocol and outcomes after colorectal surgery. Arch Surg 2011; 146:571-77. 7. Brownlee S, o.a. Evidence of overuse around the world. Lancet 2017; 390:15668. 8. Fitch K, o.a. The RAND/UCLA Appropriate Method. 2001, www.rand.org. 9. Saether SMM, o.a. Long waiting times for elective hospital care. Breaking the vicious circle by abandoning prioritization. Int J Health Policy Manag. 2020; 9:96-107. Nationell TEP-kurs 5–6 maj 2022 Seminarium kring preperitoneell bukväggsanatomi, operationsteknik, indikationer, resultat och komplikationer. Demonstrationsoperationer med kursdeltagarna som assistenter. Nivå: Postgraduatekurs samt för ST med god vana av bråckkirurgi. Plats: Södertälje Sjukhus. Kostnad: 5000 kr + moms. Kursmaterial, lunch, kaffe och kursmiddag ingår. Anmälan: Till katarina.fernstrom@regionstockholm.se senast den 31/3. Ange fakturaadress. Max 12 personer, först till kvarn-principen gäller. Anmälan är bindande. Ansvariga: Sven Bringman, Öl, Södertälje Sjukhus Johanna Österberg, Öl, Mora Lasarett Björn Widhe, Öl, Södertälje Sjukhus

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=