Svensk Kirurgi nr 1-22

24 SVENSK KIRURGI • VOLYM 80 • NR 1 • 2022 Först och främst vill jag tacka för den mycket fina och ärofyllda utmärkelsen! Jag är kirurg på Övre Gastrosektionen på Universitetssjukhuset Örebro och Lindesbergs lasarett och har varit ST-studierektor för kirurgiska länskliniken i Region Örebro län sedan 2018. Det har varit en del trial-and-error under arbetets gång, men förhoppningsvis har STutbildningen ändå förbättrats jämfört med tidigare. Jag hoppas att priset ”Årets ST-studierektor” kan bidra till inspiration även för andra ST-studierektorer runt om i kirurg-Sverige! Successiva förändringar Det är egentligen inget särskilt revolutionerande eller helt nyskapande som jag har gjort, men däremot har jag successivt försökt att förändra ST-utbildningen med syfte att uppnå bättre struktur och få till en röd tråd genom de år som en specialisttjänstgöring tar att genomföra. De förändringar som jag brunnit för att genomföra beskriver jag här nedan. Återkommande teman Jag har haft som mål att förändra ST-utbildningen hos oss med upplägget på läkarutbildningen vid Örebro universitet som inspirerande förlaga. Vid läkarutbildningen i Örebro finns olika ”teman” som återkommer i perioder under utbildningen, vilket jag kom i kontakt med för ett antal år sedan då jag under en period var basgruppshandledare för en del av Örebros läkarstudenter. Varje gång ett tema kommer tillbaka så är meningen att kunskaperna ska fördjupas inom just det området och målbeskrivningen blir för varje tillfälle mer och mer avancerad. De mer omfattande placeringarna under ST i kirurgi, såsom kolorektal-, övre gastro- och akut och trauma-placeringarna, har på liknande sätt delats upp i två delplaceringar där den första planeras tidigt under ST och den andra under senare delen av ST. Den tidiga och sena placeringen har olika målbeskrivningar eftersom det av naturliga skäl är olika moment som ST-läkaren bör fokusera på beroende på om vederbörande precis har påbörjat sin kirurgiska bana eller snart är färdig specialist. Min förhoppning är att detta kan bidra till känslan av en röd tråd då ST-läkaren kan se att målbeskrivningen blir alltmer avancerad ju längre utbildningen fortskrider. Det är också viktigt att nyvunna kunskaper kommer till användning och repeteras under kommande placeringar. Det sägs ju att repetition är all kunskaps moder. Enhet och struktur Tillsammans med ett par engagerade kollegor har jag konstruerat en standardiserad ST-mall där samtliga delplaceringars längd och rekommenderad ordningsföljd är definierad. Tidigare såg skilda ST-läkares utbildÅrets ST-studierektor 2021 Anders Jans, ST-studierektor för kirurgkliniken i Örebro, fick pris som Årets Studierektor 2021. Här skriver han med egna ord om sitt arbete med utbildning av och för ST-läkare. PRISMOTIVERING Anders har på kort tid tagit ett brett och nogsamt grepp om ST-utbildningen i regionen och är verkligen rätt person på rätt plats. Med god vilja, glatt sinne och en aldrig sviktande struktur har många förbättringar kommit till stånd, och uppfyllda av ny energi och kraft ser vi nu stort hopp om förbättringar och god utbildningsmiljö även framöver! ANDERS JANS Örebro anders.jans@regionorebrolan.se Utbildning

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=