#utantystnadsplikt

Styrelsen för Svensk Kirurgisk Förening har med bestörtning tagit del av de vittnesmål som kvinnliga kollegor lyft i uppropet #utantystnadsplikt. I dessa vittnesmål är kirurger överrepresenterade. Kirurger som utsätter kollegor, studenter och patienter för trakasserier och kränkningar. Det måste uppfattas som en skam för hela yrkeskåren och kan aldrig accepteras eller ursäktas. Det har spekulerats i varför den kirurgiska specialiteten skulle vara överrepresenterad och att en möjlig förklaring skulle vara en tradition av hög andel manliga läkare inom specialiteten. En annan att det sitter en machokultur i väggarna.

Sverige har kommit långt vad gäller andel kvinnliga kirurger jämfört med andra länder och 50% av ST-läkarna inom kirurgi är kvinnor. Svensk Kirurgisk Förenings styrelse består av lika många män som kvinnor. Kollegien på de flesta kirurgiska kliniker i Sverige har en betydande del kvinnliga medarbetare, även om fler kvinnor i framtiden är önskvärt.

Svensk Kirurgisk Förening vill visa sitt tydliga stöd till alla kollegors rätt till att utöva sin profession utan förtryck. Det ska vara en självklarhet.

Styrelsen för Svensk Kirurgisk Förening

Ref: https://www.svd.se/han-sa-ga-harifran-annars-valdtar-jag-dig